sâmbătă, 9 mai 2015

De ce nu mai merg la Filarmonică

Cea mai gravă problemă a oamenilor este ignoranţa. Pentru că a te lipsi de avantajele cunoaşterii, a te baricada într-o mediocritate salvatoare, a refuza cu ostentaţie orice creştere a valorii, a prestigiului şi, în final, a nivelului spiritual, nu înseamnă decât o crasă şi iresponsabilă ignoranţă.

Nu judec în niciun fel efervescenţa unui grup la cel mai mic semn de opoziţie (opoziţie constructivă, care nu dărâmă, ci semnealează derapaje grave în funcţionarea unei instituţii de stat, care vieţuieşte datorită unei comunităţi nici prea bogate, nici prea sărace). Şi mă refer acum la reacţiile suburbane, murdare, atacul la persoană, atunci când am găsit de cuviinţă să semnalez - ca jurnalist, deci asumat şi deschis - aspecte care privesc activitatea unei instituţii de cultură ai cărei oameni trăiesc din banii noştri.

În decembrie 2012, artiştii Filarmonicii Botoşani ieşeau pe scenă, la concertul de Crăciun, cu banderole albe. Moment inedit în istoria de şase decenii a instituţiei. Au urmat trei ani de lupte, greve, scandaluri, şicane, reacţii publice dintre cele mai joase. Situaţia, astăzi, nu este cu nimic diferită de acel decembrie 2012. Acelaşi manager care între timp a câştigat triumfal un nou concurs, doar câţiva instrumentişti mai puţin şi o capitulare mâhnită a celor care, în urmă cu trei ani, credeau că dreptatea le joacă în palmă. "O revoluţie copiază foarte curând structura puterii pe care a răsturnat-o", citeam de curând. Este valabil şi atunci când puterea rezistă şi impune răzvrătiţilor propria structură.

De ce scriu aceste rânduri? Mi s-a reproşat că nu merg la concerte, dar critic Filarmonica. Da, nu mai merg la Filarmonică de multă vreme. De când am conştientizat că instrumentiştii sunt atât de împovăraţi de situaţia din instituţie încât muzica se răsfrânge în tălpi de atâta greutate. Nu mă justific în faţa nimănui, pentru că am scris despre această instituţie cum nu s-a mai scris în ultimii 10 ani în presa botoşăneană.

Mi s-a reproşat că am ceva cu instituţia, chiar probleme personale cu managerul. Că nu am scris despre concertele frumoase, că doar critic. Asta (şi asta!) înseamnă ignoranţă. A se vedea mai jos cât am scris DUPĂ concerte (nu am scos articolele - sute - care anunţau concertul săptămânii), şi am scris cu responsabilitate, nu am trântit 50 de fotografii despre coafuri, toalete şi can-can-uri. Am scos mereu în evidenţă profesionalismul instrumentiştilor, chiar şi în condiţiile vitrege în care lucrează.

Mi s-a reproşat că nu am cumpărat bilet la concert. Nu am de ce să cumpăr bilet! Niciodată, în ultimii 10 ani de când fac presă, nu am primit un comunicat din partea Filarmonicii pentru a-şi promova concertele. De fiecare dată am căutat informaţiile, m-am documentat asupra invitaţilor, am scris cât mai favorabil, pentru a atrage publicul în sala de concert. Am solicitat de nenumărate ori ca instituţia să îşi respecte publicul şi să emită săptămânal un comunicat de presă prin care să promoveze spectacolele. Nu s-a ţinut cont niciodată de această cerere. Toate celelalte instituţii de cultură emit aceste comunicate, din respect pentru public şi, mai ales, pentru a eficientiza la maximum evenimentele organizate din bani publici. Domnule manager, nu dumneavoastră îmi acceptaţi intrarea în sala de concert, în calitate de jurnalist. Serviciile de publicitate de care aţi beneficiat în toţi aceşti ani de pe urma muncii mele nu o veţi putea plăti nici cu 1000 de bilete! Nu dumneavoastră îmi oferiţi un concert, ci comunitatea care vă plăteşte şi pe care eu o slujesc! Ştiţi cât costă centimetrul pătrat de reclamă într-un ziar? Aţi fi uimit să aflaţi cât ne datoraţi!

S-a spus că instituţia străbate timpuri revoluţionare, că încasările au ajuns la un nivel record! Dar cu ce preţ? Ştim cu toţii ce se vinde bine în ziua de azi. Câţi artişti din prima linie au fost pe scena de la Botoşani în ultimii 5 ani? Îi numărăm pe degete! Valoarea nu e ieftină, domnule manager, de asta mediocritatea îmbogăţeşte şi iese în faţă rânjind la cei care mai cred că merită respect!

Astfel stând lucrurile, nu voi mai scrie despre această instituţie până când ea nu va redeveni demnă de numele ce îl poartă, demnă de oamenii valoroşi care mai rezistă acolo. 

Las un ultim semn aici, ca dovadă a trecerii mele prin sala de concerte (o selecţie din articolele scrise în ultimii şase ani, doar dintre cele scrise DUPĂ concerte, nu ÎNAINTEA lor). Pentru relevanţă, am postat şi numărul de vizualizări înregistrat până astăzi (ceea ce vorbeşte de la sine asupra impactului pe care l-a avut cuvântul scris, ştiind bine, în breaslă, cât de greu se "vinde" la public un articol din zona culturală). Am scris ani la rând despre condiţiile grele în care cântă instrumentiştii, am semnalat, de asemenea, aspecte care au dus la (de)căderea instituţiei. Nu am scos, de asemenea, zecile de materiale despre artişti care au lucrat sau au colaborat cu Filarmonica Botoşani.

Sabin Pautza la Botosani, carisma si profesionalism (octombrie 2009, 2500 vizualizări)

Fascinatia muzicii in sala (prea)plina a Filarmonicii botosanene!  (oct 2009, 2700 vizualizări)

Frumusetea muzicii si semi-obscurul unei sali  (oct 2009, 2800 vizualizări)

Concertul de Anul Nou al Filarmonicii Botosani: Lumina din sufletul artistului...  (ian 2010, 2800 vizualizări)

Apelul unui dirijor la Botosani: AJUTATI FILARMONICA! (martie 2010, 3500 vizualizări)

Bucuria muzicii pe scena Filarmonicii Botosani! - FOTO  (aprilie, 2010, 1900  vizualizări)

INTERVIU - Giuseppe Carannante: "Respectandu-ne unul pe celalalt facem impreuna o muzica frumoasa" (dec 2010, 1500 vizualizări)

Concertul de Anul Nou: Domnilor, respectati-va artistii! (ian 2011, 1750 vizualizări)

Magia celor trei tenori si ropote de aplauze la concertul Filarmonicii Botosani! - FOTO, VIDEO (martie 2011, 2500 vizualizări)

Muzica de calitate, traditii coreene si aplauze la concertul Filarmonicii Botosani! - FOTO (sept 2011 1600 vizualizări)

Zilele "George Enescu", bucuriile muzicale ale Botoşanilor! (oct 2012, 1000 vizualizări)

Bogdan Ota si Filarmonica Botoşani: Bucuria muzicii, la ea acasă! FOTO (iunie 2012, 1700 vizualizări)

Concertul cu banderole albe: Vezi cum au protestat artistii Filarmonicii Botosani! FOTO  (dec 2012, 1500 vizualizări)

Concertul de Anul Nou: O oază de civilizație la Botoșani! FOTO (ian 2013, 1800 vizualizări)

Concertul de Crăciun al Filarmonicii Botoșani, o seară de nai și trompetă și un "director de suflet"! FOTO, VIDEO  (dec 2013, 1300 vizualizări)

Concertul de Anul Nou al Filarmonicii Botosani: Aplauze, discurs-surpriza si un nou inceput! FOTO,VIDEO  (ian 2014, 1500 vizualizări)

Minseok Kang revine la Botoşani: "Mă simt ca acasă aici, îmi aminteşte de oraşul meu din copilărie" VIDEO  (ian 2014,  900 vizualizări)

FILARMONICA melomanului: Publicul vă respectă muzica, publicul are nevoie de respect reciproc!  febr 2014  600

Violoncelistul Marin Cazacu: Jos pălăria pentru Botoşani!  (ian 2014, 600 vizualizări)

VIDEO Record al Filarmonicii Botoşani: 34 de artişti pe scenă, 36 de spectatori în sală!  (mai 2014,  600 vizualizări)

Concert de Anul Nou cu Mediana Vlad, Vlădău şi Vlad Miriţă, la Botoşani! GALERIE FOTO, VIDEO  (ian 2015, 1800 vizualizări)

Când muzica devine spectacol sau ce se pierde atunci când nimic nu se câştigă! VIDEO  (ian 2015,  1600 vizualizări)

AZI, LA BOTOŞANI, ÎL CINSTIM PE ENESCU!  (mai 2015, 950 vizualizări)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu