sâmbătă, 21 mai 2011

Cu IPS Teofan, despre casa lui Eminescu de la Varatec

Am vorbit astazi cu IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, despre casa lui Eminescu de la Varatec. Stia despre ce este vorba si senzatia mea este ca verdictul Sfintiei Sale este dat de multa vreme si, gandindu-ma adanc la acest lucru, tind sa ii dau si dreptate.

IPS Teofan mi-a spus ca nu exista niciun act care sa ateste CU CERTITUDINE ca acolo, in spatele cimitirului de la Varatec, este casa in care poposea Eminescu. Nu a spus insa niciun moment faptul ca este EXCLUS ca acela sa fi fost locul in care tragea poetul atunci cand venea in satul manastiresc, indeosebi pentru a se intalni cu Veronica. Inaltpreasfintitul spune ca maicile batrane, in trecut, au vorbit despre povestea de dragoste dintre cei doi, insa nu trebuie trecut cu vederea faptul ca, fiind vorba despre o manastire de maici, o iubire nelegitima nu avea cum sa se bucure de intelegerea comunitatii. "Maicile trebuie lasate sa isi faca treaba lor, sa se roage. Nu vor ca acolo sa se faca un muzeu, mai ales ca nu exista certitudinea faptului ca acolo a stat Eminescu. De fapt, pentru iubitorii poetului, Eminescu este peste tot, avem poezia lui. Maicile trebuie lasate acolo, sa isi vada de ale lor", mi-a spus IPS Teofan. Are dreptate Mitropolitul, au dreptate si maicile, au dreptate si iubitorii de Eminescu. Am indraznit insa a-i spune Inaltpreasfintitului ca problema trebuie lamurita si incheiata cumva, pentru ca ea starneste patimi, acuzatii si, atata timp cat nu se va discuta public, deschis si lamuritor despre acest subiect, multe dispute se vor amplifica. "Stiu, se spune ca noi nu vrem sa facem nimic", a spus IPS Teofan. "Poate ca ar trebui vorbit mai clar. Poate ca cei care se implica in aceasta disputa nu vor sa faca un muzeu acolo, ci doar atrag atentia asupra starii de degradare in care se afla casa. Daca s-ar conserva casa, pana cand se vor lua alte masuri, probabil ca ar fi un semnal bun", i-am spus Mitropolitului. Vorba ultima a Inaltpreasfintitului a fost: "Sa lasam maicile in liniste".

IPS Teofan, spuneam, are dreptate. Maicile au nevoie de liniste. Dar casa – pentru ca, repet, Sfintia Sa nu a spus niciun moment ca este exclus ca aceea sa fie casa la care tragea Eminescu – trebuie renovata. NU DARAMATA, s-a facut greseala asta la Ipotesti si in consecinta astazi avem o copie a vechii case, asa cum copii sunt mai toate obiectele ce se mai pastreaza pe acolo. E important ca acea casa de la Varatec sa ramana in picioare, chiar si ca simplu monument istoric, ca „chilie”, asa cum s-ar parea ca figureaza in Lista Monumentelor Istorice.

De partea cealalta, iata declaratia directorului Direcției pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Național a județului Neamț, Adrian Alui Gheorghe, aparuta in presa nemteana.

"Sunt tot felul de poveşti referitoare la prezenţa în acel loc a lui Eminescu. Printre declaraţii ar fi cea a lui Augustin Z.N.Pop şi a Zoei Dumitrescu-Buşulenga. Nu există documente care să ateste prezenţa poetului acolo, ci doar legende. În schimb, am descoperit locul în care cu certitudine a fost casa Veronicăi Micle. Această casă a fost demolată în anul 1974; avem poze ale acelei locuinţe, precum şi o schiţă. Am avut o serie de discuţii cu reprezentanţii Consiliului Judeţean Neamţ ai Consiliului Local Agapia şi ai mănăstirii în vederea refacerii Casei Veronica Micle. Locul identificat de noi este în preajma mormântului Veronicăi şi consider că ar fi un perimetru evocator format de Pădurea de argint, Casa Muzeu «Veronica Micle» şi mormântul acesteia", a declarat Adrian Alui Gheorghe, directorul Direcţiei pentru Cultură Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional al judeţului Neamţ.

Sa nu uitam ca mare parte din biografia lui Mihai Eminescu s-a realizat TOCMAI pe baza marturiilor ramase de la Augustin Z.N.Pop. Marturii care, iata, au fost valabile in alte situatii, nu si in cazul de la Varatec. Apoi, profesionalismul Doamnei Busulenga – un eminoscolog de calibru – trebuie tratat ca atare. Se stie ca si-a dedicat viata lui Eminescu si ca a tratat cu maxima seriozitate tot ce a avut legatura cu viata si opera poetului. Deci lejeritatea cu care sunt luate in discutie aceste doua marturii nu sunt un semn bun, decat daca se doreste evitarea cu gratie a adevaratei probleme. Apoi, a oferi pe mai departe o atentie "cavalereasca" Veronicai Micle pare o actiune fortata, o deturnare a atentiei si o sfidare a celor care au dreptul sa primeasca un raspuns clar. Se stie ca Maica Benedicta (Zoe Dumitrescu Busulenga) a suferit tocmai din cauza ca Veronica Micle (care a sfarsit, se pare, punandu-si capat zilelor, un gest de neiertat in ortodoxie) se bucura de o atentie exagerata, chiar si mormantul fiindu-i asezat in chiar curtea uneia dintre biserici.

Iata o marturie ramasa de la Maica Benedicta, care nu mai are nevoie de nicio lamurire suplimentara:

"Când am venit prima oară (n. la Văratec), trăia încă măicuţa care a fost stareţă înaintea maicii Nazaria, maica Pelaghia, care a trăit 102 ani. Eu am cunoscut-o când avea o sută de ani. Deci, asta era acum 25 de ani, ea trăise cel puţin 30 de ani în secolul trecut, ălălalt. Şi-i aducea aminte pe Creangă şi pe Eminescu, care veneau aici. Ea ne-a povestit cu gura ei, îşi amintea de hainele de şiac ale lui Creangă, tot acelea de care vorbea şi Iacob Negruzzi, în amintirile lui, dacă vă amintiţi. Şi venea cu Eminescu, care, zicea ea, avea de obicei o haină albastră. Asta n-am ştiut niciodată. Măicuţa zicea că era ucenică, tinerică de tot, fetiţă de 14-15 ani, şi ea îşi aducea aminte. Pentru că sus, spre „Schimbare”, dacă vă duceţi într-acolo, spre bisericuţa aia de sus, unde-i şi cimitirul, e o căsuţă. Acolo era casa unde trăgea Eminescu. Pe de altă parte, fireşte, era şi Veronica pe aici, pe undeva. Deci, Creangă şi Eminescu, prezenţe… Cred că mai cu seamă atunci când Eminescu era la Neamţ – că el a fost o vreme bolnav, acolo, la bolniţă la Neamţ. A fost la mănăstirea Neamţ, după ’83, bineînţeles. Şi Creangă era cel care îl vizita, îl aducea. Aceea era!".

(Cristian Curte – "Maica Benedicta Dumitrescu Bușulenga despre "aroma" Văratecului". În "Lumea Monahilor", anul II, nr. 11 (17), noiembrie 2008)

Sustin in continuare Campania Casa de la Varatec, insa cred cu tarie ca este nevoie sa se vorbeasca deschis despre acest lucru, adica Mitropolia, Manastirea Varatec, sa isi expuna clar punctul de vedere. Al meu, dupa discutia cu IPS Teofan, este ca maicile trebuie cu adevarat sa ramana in linistea manastirii, ca nu este nevoie de un muzeu la Varatec. Este insa necesara restaurarea si conservarea acelei case. Chiar si numai ca "chilie"...

5 comentarii:

  1. Încurcate sunt căile Domnului, iar cele ale Mitropolitului Moldovei și Bucovinei și mai încâlcite !

    Care este temeiul temerii Înaltpreasfinției Sale? Să înțelegem din spusese acestuia să maicile de la Agapia, unde funcționează de aproape 50 de ani Casa memorială Alexandru Vlahuță, nu își fac treaba și nu se roagă, nu își văd de ale lor?

    RăspundețiȘtergere
  2. florentina tonita22 mai 2011, 16:09

    Nu stiu ce sa iti raspund, sincer. IPS Teofan a mai spus ieri ca Manastirea Varatec are autonomie, si deci decizia este tot acolo, dar cred ca a fost doar un mod elegant de a iesi din situatie. Discutia a avut loc la Botosani, dupa sfintirea unei biserici, si chiar daca Mitropolitul a manifestat disponibilitate, nu a fost locul cel mai potrivit pentru un asemenea subiect. Solutia ar fi ca cineva din Iasi sa solicite o audienta, o discutie pe indelete ar fi mai constructiva, sau, cum am spus ieri, Mitropolia sa se exprime public cu privire la Casa de la Varatec, pentru ca apoi sa se gaseasca directia corecta in rezolvarea acestei probleme. Sustin in continuare ca acea casa trebuie reparata si conservata.

    RăspundețiȘtergere
  3. De acord, doar că, după cum bine ați remarcat, hotărârea Înaltpreasfinției Sale pare să fie definitivă și irevocabilă: "Sa lasam maicile in liniste".

    La fel stau lucrurile în ceea ce privește perspectiva reparării și conservării casei în care poposea Eminescu la Văratec. Staretei i s-au oferit 2 miliarde lei - suma ceruta, fara nici un fel de scrupule, pentru initierea si demararea unui proiect comun privind reconstructia unei asa-zise case in care a locuit Veronica Micle la Manastirea Varatec (pe locul casei respective, care a fost daramata in anii '70, au fost ridicate actualele WC-uri publice din bani donati de romani pentru refacerea Casei Eminescu, ca urmare a apelului lansat in 2002 de PF Daniel, pe atunci mitropolit al Moldovei si Bucovinei) si, ca un mare hatar facut sponsorului, a casei inchiriate de Eminescu in anul 1874. Conditiile impuse de stareta, care si-a declarat de la bun inceput intentia de a reconstrui din temelii "Casa Eminescu", nicidecum de a o reface, sub pretextul ca se afla intr-o stare atat de precara incat nu se mai poate salva nimic, includeau, fara a oferi nici o garantie privind destinatia viitoarei cladiri, neamestecul sponsorului in luarea deciziilor pe tot parcursul derularii proiectului. Surprinsa de acceptul neasteptat al sponsorului si in lipsa altor contraargumente menite sa-l faca pe acesta sa renunte, stareta, care pana atunci facuse tot posibilul pentru ca oferta sa fie retrasa, a solicitat - culmea fatarniciei, documentul original prin care Eminescu a inchiriat casa, vezi Doamne, pentru ca formalitatile sa fie legal indeplinite (documentul respectiv, a carui existenta si continut sunt mentionate, printre multi altii, de insusi PF Daniel in apelul national lansat in 2002 pentru refacerea casei Eminescu, se afla bine pastrat in arhiva manastirii si/sau a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, iar copii ale acestuia s-au aflat in arhiva personala a maicii Benedicta - acad. Zoe Dumitrescu-Busulenga si a acad. Ctonstantin Ciopraga). Discutiile s-au purtat la jumatatea lunii aprilie, la manastirea Varatec, in prezenta directorului DCCPN Neamt, dl Adrian Alui Gheorghe, si a unui consilier din CJ Neamt. La doua saptamani, dl Adrian Alui Gheorghe declara pentru Realitatea Media: "Sunt tot felul de poveşti referitoare la prezenţa în acel loc a lui Eminescu. Printre declaraţii ar fi cea a lui Agustin Z.N.Pop şi a Zoei Dumitrescu-Buşulenga. Nu există documente care să ateste prezenţa poetului acolo, ci doar legende. În schimb, am descoperit locul în care cu certitudine a fost casa Veronicăi Micle. Această casă a fost demolată în anul 1974; avem poze ale acelei locuinţe, precum şi o schiţă. Am avut o serie de discuţii cu reprezentanţii Consiliului Judeţean Neamţ ai Consiliului Local Agapia şi ai mănăstirii în vederea refacerii Casei Veronica Micle. Locul identificat de noi este în preajma mormântului Veronicăi şi consider că ar fi un perimetru evocator format de «Pădurea de argint», Casa Muzeu «Veronica Micle» şi mormântul acesteia”, a declarat Adrian Alui Gheorghe, directorul Direcţiei pentru Cultură Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional al judeţului Neamţ."

    Poate daca cineva, care are acces la aceste arhive, ar reusi sa ne procure o copie a documentului, am avea castig de cauza. Altfel...

    "Mormantul Veronicai" e gol de mult, in viitoarea casa-muzeu nu a locuit niciodata Veronica, singura "Padurea de argint" ar putea fi integrata acelui "perimetru evocator", invocat de dl Alui Gheorghe. Evocator pentru cine? Pentru Veronica Micle?

    RăspundețiȘtergere
  4. florentina tonita23 mai 2011, 08:48

    Nu cred ca ar mai trebui adusa in discutie asa-zisa casa-muzeu Veronica MIcle, tocmai pentru a nu da credibilitate acestui proiect. Cred ca trebuie militat in acest sens, al restaurarii si conservarii casei-monument istoric de langa cimitir, pentru a se castiga timp. Pana se vor demonstra altele, este posibil ca acea casa sa se darame singura, si totul va fi fost in zadar...

    RăspundețiȘtergere
  5. Leanca Valeria3 iulie 2011, 12:06

    ...cind e vorba de valori spirituale mereu se gasesc "mari respectatori ai legilor"care pun bete in roate...Si daca ridicam un templu la Varatec pentru Eminescu chiar daca nu sunt acte sa ateste EXACT unde a locuit ce daca?este un omagiu adus celui mai mare poet al romanilor...

    RăspundețiȘtergere