Disciplina artistică este mult mai fină și mai complexă
decât se bănuiește, spunea Nicolae Tonitza. Pentru că "ea lucrează, pe
toate fațetele sufletului și ale inteligenței, deodată și îndeosebi". Iar
rolul meșterului, al Maestrului, ne spunea același Nicolae Tonitza, "este
să facă a înțelege pe ucenicul său că cel mai mare secret al artei este să
iubești natura și să te închini ei. Doar că din natură nu iubești tot ceea ce
este frumos, ci numai un anume frumos, acela care e în stare să pună în mișcare
coardele cele mai intime ale sufletului tău".
Victor Hreniuc este un tezaur viu al Botoșanilor, un depozitar al emoțiilor artistice. Privește cu detașare întinsul arid al vieții, dar rostuiește apăsat cuvintele atunci când derapajele ajung să atenteze - și să șubrezească chiar - valori esențiale ale artei. Zâmbește rar, iar atunci când o face plimbă pe chip urme luminoase ale unei copilării de demult. Nu coboară glasul și nici nu construiește înălțimi patetice ale vreunui edificiu în care să fi încrustat numele său. Rar, în zilele noastre, vezi un profesor vorbind despre foștii săi elevi cu atâta satisfăcătoare și împlinită generozitate cum o face Victor Hreniuc. În cele mai bine de două ore petrecute față în față, a făcut o singură amară și tristă remarcă despre arta sa: "…în ultimii ani am fost frânat de la creația mea, de la pictură, de lipsa unui atelier...".
Copilărie pe marginea tranșeelor!
S-a născut pe 10 aprilie 1942, în Milișăuții Sucevei. În
plin război. Era al treilea copil, dintre cei opt ai familiei Hreniuc. Mama de
origine oarecum poloneză, prin bunici, iar tata localnic din Milișăuți. Avea
doi ani când familia a fost evacuată la vreo 25 de km de casă, la Călinești,
unde avea să rămână câteva luni. Acasă, la Milișăuți, era linia frontului.
Tranșeele care treceau pe lângă casă, cazematele sub pământ, toate umele
frontului aveau să fie, pentru copiii din Milișăuți, locurile de joacă de mai
târziu. Cu tot cu cartușele rămase peste tot, depozitele de armament
descoperite pe te miri unde.
La 6-7 ani, când satul se refăcea după război, a mers la
școală în straiele populare cusute și înflorate de mama, în casă. Doar că la
școala din sat se preda în limba ucraineană. ”Mai târziu s-a românizat.
Dar eu, în clasa I, am prins școala ucraineană. Eu nu știam nici o boabă,
pentru că în familie se vorbea numai românește. Erau vecini care vorbeau
ucraineană, dar la noi nu. În clasa I era foarte dificil pentru mine. Un aspect
care m-a urmărit toată viața a fost că atunci, era prin 48-49, părinții țineau
foarte mult ca cei care intrau în clasa I să fie îmbrăcați cu haine noi, care
pe atunci însemnau straiele populare, cu bundiță, cămășile cu guler tunică, fel
de fel de cusături pe care le făcea mama în casă", își amintește astăzi
Victor Hreniuc.
La fel cum își amintește și de năzbâtiile pe care le făcea sau de timpul petrecut pe pășune, unde păștea oile sau vacile.
La fel cum își amintește și de năzbâtiile pe care le făcea sau de timpul petrecut pe pășune, unde păștea oile sau vacile.
Când destinul unui pictor începe cu fratele Ilie!
Atunci a prins a desena. O preocupare surprinzătoare pentru
un copil al acelor vremuri. La câțiva ani după război, într-o familie cu 10
suflete, într-o școală unde elevii scriau pe tăblițe. Însă acolo, în acel
sătuc, s-a petrecut minunea. Iar minunea se numea Ilie. Fratele cel mare. "Ilie, care ulterior a ajuns la Institutul de Cercetări Aerospațiale la
București, era mai mare cu patru ani decât mine. După el a fost Vasile, apoi
eu. Ce am învățat mai mult a fost de la Ilie. Se pricepea foarte bine la desen.
El a făcut Liceul Militar, apoi a intrat la Academia Militară, cu specialitatea
Avioane, pe componenta motoare. A avut relații în toată Europa. Din punct de
vedere plastic, el m-a ajutat foarte mult să încep să iubesc desenul.
Condițiile erau atunci precare, abia găseai un petic de hârtie, rar se găseau
creioanele, la școală se scria pe tăblițe".
Liceul la Siret a fost, pentru Victor Hreniuc, o altă piatră
de încercare: "La Siret era tot liceu ucrainean. Înainte de a termina,
eram în ultimul an, s-a desființat secția ucraineană. Multă materie se făcea
dublu. Câteva obiecte erau în limba română, restul în ucraineană. Bacalaureatul
se numea examen de maturitate, iar noi am susținut acest examen la 13 obiecte.
Venea fiecare elev în fața unei comisii de 12 profesori, la proba orală. Elevul
trecea pe la fiecare profesor. Era o încărcătură, o trecere rapidă de la o
materie la alta..."
Admiterea la Institutul de Arte Plastice "Nicolae
Grigorescu", din București, în 1961, a venit pe fondul unei situații
agitate privind "prietenia" cu marele popor sovietic. "De acolo
ne-a luat la armată. Am pierdut admiterea. Am făcut armată în Craiova, aproape
trei ani. Era o situație internațională tensionată. La unitatea militară din
Craiova l-am văzut chiar pe Hrusciov. Am avut un pic de noroc că am fost
centralist. Erau foarte puțini în armată cu liceul, și cei câțiva care erau au
fost folosiți cât mai eficient".
Doi ani de zile nu s-au acordat deloc concedii din armată.
După doi ani a revenit acasă, dar permisiile se dăduseră doar pentru ca
soldații să își lămurească părinții să se înscrie în cooperativă. "Acasă
totul era schimbat, surorile crescuseră, era un sentiment deosebit. Am fost
eliberat din armată în decembrie și am intrat în învățământ la Arbore, ca profesor
necalificat, unde predam limba română. După 3 ani, în 1966, am dat admitere la
Institutul Pedagogic din Iași, secția Artă Plastică. Am avut mulți profesori,
dar profesor de pictură a fost pe toată perioada Dan Hatmanu".
Dan Hatmanu a fost profesorul care știa să îi facă pe
studenți să își găsească drumul, să își dezvolte percepțiile artistice. "Se vedea cultura omului, erau și alți profesori, dar nu se comparau cu
Dan Hatmanu. În atelier proceda în așa fel încât studentul să îl asculte și să aplice ceea ce
i se spune. Ceilalți profesori nu erau interesați, spuneau doar: mai lucrează!
Dan Hatmanu punea mâna pe ceva, nu pe lucrarea ta, pe o altă hârtie, și cu o
trăsătură imediat îți deturna direcționarea greșită și îți arăta cum ar trebui
să lucrezi. Uimitor! Cu vorbe foarte puține, dar la obiect, focaliza atenția
studentului exact unde trebuia. Un profesor mare cultivă - și așa am procedat
și eu ulterior – cultiva direcționarea studentului, nu indică modalitatea de
lucru. Tu în direcția ta erai dirijat, și eu mi-am dat seama ulterior de
tendința fiecărui elev și l-am îndrumat perfecționându-l în maniera lui de
lucru, în viziunea lui, numai că insistam asupra unei cizelări, a unei
perfecționări".
1972. Atunci a început povestea
A terminat facultatea cu media cea mai mare - 9,97.
Repartizările se făceau la București, fiecare își alegea postul în raport de
notă. "Am avut ghinionul ca, la repartizare, după mine, la două sutimi, să
fie o doamnă căsătorită, și ea a avut prioritate. Eu am vrut la Suceava, dar am
luat un sat în județul Suceava, Botoșana, unde s-a născut pictorul Ilie Boca,
lângă Arbore. Am stat câteva zile, până la 15 septembrie am cerut la
inspectorat Liceul din Dumbrăveni. Aici
am funcționat trei ani de zile, după care am venit, în 1972, la Botoșani, la
Școala Populară. Din 72 până acum sunt la Școala Populară de Artă".
Au trecut de atunci 45 de ani. O adevărată istorie a Școlii
Populare de Artă. Cel mai vechi profesor al instituției de care se simte legat
nu doar profesional."Eu sunt legat de Școală foarte mult pentru că în
momentul sosirii mele în oraș nu erau locuințe, trebuia să caut gazdă și am
stat câteva luni chiar în școală. Erau câteva secții în primul an. Școala se
înființase în 1968, spre sfârșitul anului, când s-au desființat regiunile și
s-au înființat județele. Aceasta a fost șansa Școlii, odată cu înființarea
județului, pentru că până atunci funcționa, dar ca secție externă a
Sucevei".
În anii 70 nu exista în oraș liceu de artă. Intrau în
atelier mai ales oameni maturi, mai puțin copii. De ce veneau așa mulți adulți?
Sub euforia brigăzilor artistice, a trupelor de teatru, de dansuri? ”Celelalte secții, da, veneau la brigăzi, teatre, canto popular, erau
într-un fel organizate prin trimiterea tinerilor de către întreprinderi. Doreau
să aibă orchestre, echipe de teatru, dansuri. La pictură veneau benevol, nu
erau trimiși de nicăieri. În perioada aceea secția a beneficiat de niște
cursanți foarte buni".
Se strigă catalogul, după 45 de ani!
Unii dintre cursanți au continuat să picteze până astăzi.
Mulți au ajuns membri ai Uniunii Artiștilor Plastici. Profesorul Victor Hreniuc
oprește parcă timpul în loc și, vreme de zeci de minute, rostește nume și nume
de artiști. Foști elevi despre care vorbește cu liniștită bucurie și admirație. "Corneliu Dumitriu, de exemplu, cred că a făcut 10-12 ani la Școala
Populară de Artă, era pasionat. Deși era 3 ani durata de școlarizare, a
terminat și apoi s-a înscris la secția grafică, și a tot continuat să vină să
lucreze".
Își amintește că aveau culori, dar nu prea existau șasiuri,
pânze, dar elevii veneau la atelier și, împreună cu profesorul, preparau după
formule renascetiste materialele suport. "Preparam aici pânze, o făceam
după carte și s-a dovedit a fi foarte bună formula grundului de preparat, intra
și oxid de titan, de zinc, miere de albine pentru elasticitate, clei de oase.
Formula renascentistă, de fapt, care s-a dovedit a fi foarte bună. Foloseam
pânza de cânepă, dar multe lucrări sunt făcute pe pânza de sac, care avea
nevoie de finisare".
În primii 15-20 ani
au fost cei mai renumiți elevi absolvenți, ne spune Profesorul. Și, din nou,
primul nume este cel al pictorului Dumitriu. "Corneliu Dumitriu, Mihai
Bejenaru, care a murit - devenise membru al UAP -, foarte bun la acuarelă, apoi
Virgil Pleșca (a terminat în 76-77). A fost un talent, eu l-am cunoscut pe
Alexandru Pleșca, tatăl lui. Fiul desena cu o ușurință fantastică. Tatăl lui
ținea foarte mult ca fiul să se autoinstruiască după principiile clasicismului
în arta plastică, nu îi permitea să devieze de la aceste principii. Poate de
asta nu a continuat. Dar făcea niște studii, de exemplu desena foarte ușor
linia personajului, ceea ce e foarte greu, presupune ani de zile de lucru. Aici
se vedea preocuparea tatălui, la rândul său artist plastic și membru UAP,
muzeograf la Muzeul Județean".
Arta naivă, oameni și viziuni!
Frații Bejenaru. "Mihai Bejenaru a făcut tot la Iași,
după 90 a devenit membru al Uniunii. Mihai avea un frate, Vasile (Lică), a
devenit medic militar apoi, despre care eu confirm că era mai talentat decât
Mihai. Avem și acum lucrări ale lui, sunt mari – era prin 73-74. Au rezistat
acele lucrări, văd linia compozițională, personaje perfect echilibrate, perfect
proporționate. Atunci el era mic, prin clasa a VIII-a, Mihai era la
liceu".
Ajungem la linogravura lui Ion Zaiț. Tot din prima etapă a
Școlii. Era ceferist, terminase la Iași, ulterior a devenit și șef de gară. "Dar toată viața lui a fost un om îndrăgostit de artă. El a dovedit că
receptează foarte ușor și am avut ocazia să facem numai linogravură cu el,
color și alb-negru. Tehnica de linogravură color era foarte greoaie. Avem multe
lucrări, a luat foarte multe premii în țară și în străinătate".
Anii 80 au fost, însă, anii artei naive. Cu nume care au
confirmat în timp și care s-au bucurat de recunoaștere nu doar pe plan
național. Până în anii 80-85, Ion Alupoaie. "S-a specializat în domeniul
artei naive. Este cunoscut și în Europa, a avut lucrări de valoare deosebită și
faptul acesta atestă inclusiv criticile. La acest capitol de artă naivă e mult
de discutat pentru că în timp a fost o echipă care s-a perindat prin școală.
Înaintea lui Ion Alupoaie a fost Gheorghe Sturza, care a lucrat în atelierul
nostru destul de mult. Era muncitor, dar avea o voință fermecătoare. Nu avea
pregătire în domeniu deloc și astfel arta naivă a lui era absolut autentică. Îl
ajutam, îi mai dădeam culori. El colora până a veni la noi cu vopsele din
cutii, cele folosite în gospodărie, apoi a văzut tuburile de culoare, a văzut
că amestecul e mult mai ușor. O parte din lucrările lui sunt la muzeu, altele
sunt dispersate în țări europene, prin Olanda. A participat și în Iugoslavia,
unde era un centru mare de artă naivă. Chiar și în comparație cu pictorii din
Iugoslavia, Serbia, Muntenegru, Sturza era original. Ceilalți încercau volumul,
evidențierea, perspective, la Sturza totul era nativ, din instinct și înșirat
plat, o perspectivă verticală".
Alupoaie, spune Profesorul, a mers pe urma lui Sturza, numai
că s-a evidențiat prin altă viziune. Se făceau expoziții numeroase, în
București exista Centrul național de îndrumare a Creației, se mergea mult în
străinătate, ieșirile erau oficiale și în felul acesta erau selectați doar
oameni de calitate. Mai erau elevi, de exemplu Maria Caciora Tașnicu, o femeie
de peste 70 de ani, care ieșise la pensie. O bijuterie în direcția artei naive. "Poate vom face o expoziție de artă naivă în comparație cu arta copiilor,
arta infantilă. S-ar vedea toate diferențierile și câteva asemănări".
O amintim și Arhip Elisabeta, o femeie în vârstă, aflată
înainte de pensionare, care venea zilnic la școală. "Altă viziune, tot în
spațiul picturii naive. Era un nepot al ei, Alexandru Arhip, foarte talentat,
cu altă viziune, deși tot în cadrul picturii naive. Mihai Păduraru era de
asemenea foarte bun, aborda o artă naivă bufă, persifla fel de fel de obiceiuri
ale omului. Ne-au rămas și de la el lucrări, cu adevărat rafinate, era un fin
observator chiar asupra lui, un fel de auto-observator care se exterioriza prin
lucrări. Cristinel Hârtie lucra o artă naivă curată".
Arta naivă este important cum o faci, nu toată naivitatea
duce către artă naivă., atenționează Profesorul. Și nu tot ce este reprodus de
pe internet poate sta alături de o lucrare a Elisabetei Arhip sau a lui
Gheorghe Sturza. "Școala artei naive, în Botoșani, a apus. În locul artei
naive este arta descărcată de pe internet, care îi strică totalmente pe cei
care o practică. Dacă ai ști să transformi imaginile de pe internet ca să
devină lucrare trecută prin viziunea ta… Internetul poate înlocui într-o măsură
natura, dar pentru un pictor sau un pictor în devenire, internetul nu ar trebui
să fie bază de inspirație, ci un element complementar".
Profesorul nu dă semne că a terminat călătoria în timp.
Dimpotrivă. Ajunge la seria de după 85, cu Rohozeanu Dan care lucra sculptură,
teracotă. Tot în acea zonă era Zaharia Constantin, un inginer geolog care a
avut foarte multe expoziții personale, tot în teracotă. ”A frecventat
școala mai mult decât cei trei ani. Aborda și compoziția cu personaje, unde era
foarte dificil".
Emil Caranica, din
Săveni. Anuța Vlad, Șpaiuc George. Sau tinerii care au urmat ulterior
arhitectura. De exemplu Fecioru, un băiat care a devenit arhitect și era un
colorist deosebit. Cârligeanu Andi, a devenit arhitect, dar avea studii
uimitoare de naturi statice, perspective. Apoi generațiile Aidei Șușter,
Mihoreanu Lăcrămioara și fata ei, Diana Mihoreanu. Diana a obținut și un premiu
în Franța, premiul doi și o medalie. Urmează generația cu Marcel Alexa, Florin
Grosu, Burlacu Lavinia. "Și băiatul nostru, Alexandru, a terminat aici
școala, simultan cu Liceul de Artă. Ioan Iațcu, muzeograf la Muzeul Moldovei
din Iași. Are o carieră bogată în direcția lui, dar era un talent în domeniul artei,
acum a reluat și tehnica uleiului. S-a întors la prima dragoste".
Silviu Babii, un colaborator vechi al școlii. Ionuț
Gafițeanu. Câteva persoane care făceau și Liceul de Artă și Școala Populară,
toți au devenit artiști profesioniști, urmând ulterior și universitățile de
artă. Gordin, două surori foarte talentate. Rusu Iulia Lăcrămioara, "care
a obținut de asemenea premii în Polonia, foarte talentată, a terminat
arhitectura". Și Horațiu Ioan Lașcu, "care era o figură" (vezi
video)!
După anul 2000, școala a fost invadată mai mult de copii.
Dacă înainte erau cam 99% copii, astăzi proporția maturilor este de 35-40%. "Majoritatea sunt copii. Asta este tendința astăzi, dintr-un copil mic să
scoată un artist. Pentru un copil mic, de clasa a III-a, a IV-a, din punct de
vedere plastic, el este încă nepregătit pentru a îmbrățișa desenul, pictura.
Copiii fac un fel de imagini mentale pe care le transformă direct în forme, și
nu conștient. Nu poți compara lucrarea unui copil de 5 ani cu a unui copil de
8-9 ani, de exemplu. Abia la 11-12 ani un copil are posibilitatea de a
transforma imagini tridimensionale, din spațiul obiectiv, în imagini cu două
dimensiuni".
În urmă cu 45 de ani, ca tânăr profesor, a lucrat cu adulți,
oameni care aveau deja formată o linie artistică. Astăzi lucrează mai mult cu
copii. Cum resimte acest fapt? "La un matur, indiferent de pregătirea lui
profesională, fie că e muncitor, fie că e inginer, receptează altfel orice
informație legată de plastică, de lumea înconjurătoare care trebuie introdusă
în lucrare. E mult mai ușor să lucrezi cu oameni maturi decât cu copii, și
vorbesc aici din prisma școlii populare de arte. Faptul că acum, în anii
noștri, sunt foarte mulți copii se datorează unor factori. Faptului că părinții
- și asta e valabil în toate specialitățile – vor să își scoată copiii genii,
talente. S-au cam scăpat din mână hățurile. În plastică este un fenomen
indubitabil și total imposibil de combătut, și anume faptul că până pe la 12-13
ani, copiii lucrează foarte mult, cei foarte talentați. Dar când vine pragul
trecerii la o artă reală, ceea ce presupune muncă, desen, aici în primă fază se
sperie că nu văd raporturile dintre obiecte… Apoi selectarea naturală presupune
un efort foarte mare, e nevoie de studiu asiduu, să nu treacă o zi fără
desen".
"Rezultatul să fie o lucrare inspirată din fotografie
și nu fotografiată în pictură"
O cu totul altă abordare este în lucrul cu cei maturi, spune Profesorul. Cu ei trebuie lucrat altfel, "lacunele vor fi umplute cu corespondența talentului lor. Ceea ce nu prea știu ei este selectarea din natură. Ei sunt obișnuiți cu aparatul de fotografiat. Documentarea, dacă o faci cu aparatul de fotografiat, nu este rea, nu este negativă, dar trebuie să știi și ce să selectezi. Diferența dintre o fotografie și o pictură este foarte mare. În tabere se lucrează în mediul natural. Acesta este și rolul taberei, să ne inspirăm direct din natură. Acolo trebuie să faci selecție. Ochii văd, ai ales un colț din natură, dar de acolo trebuie să elimini, să adaugi, în așa fel încât compoziția ta să iasă rotundă. Sunt multe elemente care într-o lucrare nu au ce căuta. De exemplu secționările. Eu văd un copac, dar nu îl văd în întregime. Îl poți permuta în altă zonă a lucrării".
O cu totul altă abordare este în lucrul cu cei maturi, spune Profesorul. Cu ei trebuie lucrat altfel, "lacunele vor fi umplute cu corespondența talentului lor. Ceea ce nu prea știu ei este selectarea din natură. Ei sunt obișnuiți cu aparatul de fotografiat. Documentarea, dacă o faci cu aparatul de fotografiat, nu este rea, nu este negativă, dar trebuie să știi și ce să selectezi. Diferența dintre o fotografie și o pictură este foarte mare. În tabere se lucrează în mediul natural. Acesta este și rolul taberei, să ne inspirăm direct din natură. Acolo trebuie să faci selecție. Ochii văd, ai ales un colț din natură, dar de acolo trebuie să elimini, să adaugi, în așa fel încât compoziția ta să iasă rotundă. Sunt multe elemente care într-o lucrare nu au ce căuta. De exemplu secționările. Eu văd un copac, dar nu îl văd în întregime. Îl poți permuta în altă zonă a lucrării".
Asta se învață în școală. Sub îndrumarea unui profesor.
Acolo, în atelier, un artist învață cum să evite capcanele, cum să iasă din
mirajul unei fotografii. Și, mai ales, cum să aibă răbdare. "Întâmpinăm
dificultăți cu maturii care vin și lucrează după fotografie. Lucrează exact
fotografia. Nu se gândesc că poți face o altă prefigurare, în așa fel ca
rezultatul să fie o lucrare inspirată din fotografie și nu fotografiată în
pictură. Acesta este un capitol pe care mulți maturi nu îl stăpânesc deloc. Se
formează în timp. Azamfirei, Șpaiuc, de exemplu, la ei deja funcționează
automat acest lucru, în timp ce alții, care sunt foarte talentați, dar acum vin
în domeniu, nu pot stăpâni asta. Le spun să se inspire din fotografiile făcute
de ei chiar. E altceva, fotografia făcută de tine te ajută să îți reîmprospătezi
memoria și să vezi peisajul respectiv, să îl revezi exact în secunda în care ai
fotografiat. Înseamnă foarte mult pentru culoare, pentru compunerea elementelor
plastice".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu