Cartea
Florentinei Toniţă este scrisă "într-o lume care nu este ceea ce este", după cum
singură dezvăluie în poemul "nebun şi înger", întrebându-se "de unde
înţelepciunea,/ de unde cumsecădenia de paie, de unde rostul/ de a fi ceea ce
sunt". Aici, un nebun "e îngemănat în aripă cu îngerul său" şi fug în lume "în
căutarea oamenilor singuri".
În cartea
Florentinei, Pasărea are formă de înger înlănţuit din cauză că a ispitit
sufletul din fiecare să îşi scoată masca şi să rămână învins, ca să descoperim
că nu e o ruşine să fii învins de iubire, de singurătate, de un vis sau de
amintiri.
"Despre iubire şi îngeri e bine să taci", mă simt avertizată încă de la
primele pagini, dar nu pot să tac atunci când Pasărea din carte ia forma
iubirii şi a dorului care îi este inevitabil. Şi mă ispiteşte. De aceea vă voi
citi poemul care mie mi-a plăcut cel mai mult, o confesiune lirică dureros de
aproape de anume dezamăgiri pe care le-am primit fiecare de-a lungul timpului, "Pulbere
de înger": "ispita Îngerului.
nevoia de a privi peste umăr. singurătatea iubirii. femeia de dincolo, nebunia
oraşului toamna, biserica de frunze. gol. întuneric în plete, străfulger de
inimă. trădare în hohot, pustiul amiezii. esti dar pleci. aşteptare. niciodată
aici, totdeauna acolo. părăsire. pămînt lipit de ochi, umbră şi umblet. pleci.
iar. se închide cărarea. în pelerina asta nu te recunosc, ţi-au căzut aripile
sub scări. pulbere de înger. cu bine".
Mi se pare atât de fidel creionată iubirea cea de toate zilele a fiecăruia
şi apropierea ei de sacralitate, încât, citind poemul "descântec de dragoste",
m-am simţit trăindu-i gândurile şi "durerile de fiecare dimineaţă": "trupul meu
cu tot cu dragoste îl las la poarta bisericii tale/ să deschizi în fiecare
dimineaţă somnul cu/semnul crucii pe el/ să spui mi se pare că odată demult am
locuit în tine/ urmele mîinilor tale pe zăpadă le-am simţit/ în alt anotimp/ talpa
rostogolită în forma chipului tău/ coapsele din trunchiul copacului sub care
îmi adorm/ tristeţile/ linia vieţii/ aruncată pe cerul trist şi tăcut/ iubiri
împrăştiate peste tot în ochi/ pe umeri pe glezne/ de unde aceste dureri în
fiecare dimineaţă/ cînd deschid ochii şi mă găsesc străin/ cu trupul obosit în
zăpadă?".
Din punctul de
vedere al gândului meu, cartea conturează strigătul unui suflet care se dăruie
cu sinceritate şi umilinţă, care crede că fiecare dăruire este firească atunci
când iubeşti, dar pentru care dezamăgirea este o stare la fel de firească. Este
o carte în care Dumnezeu iartă ceea ce Florentina nu poate să uite.
Toate poemele par că încearcă să prindă în rama lor de cuvinte forma
păsării care a trecut peste sufletul fiecăruia dintre noi, şi să o păstreze
pentru o zi când, aşa cum scrie în poemul "lacrimi de nisip": "prietenii nasc
amintiri pe hârtii imaginare". Toate au cadenţa unor versete, ceea ce pe mine
m-a înfiorat de la prima lectură, fiindcă îmi dau senzaţia că mi se adresează
direct şi uneori îmi mustră neputinţa de a ierta: "lacrimi de împrumut". ("orb erai, ţi-am spălat aşternuturile
dezgolite de vise/ şchiop, am ghicit suflarea-ţi de înger/ ţi-am
povestit în prima zi cu soare/ mai
am lacrimi doar pentru o jumătate de ochi/ cealaltă jumătate o ţin şi acum în
palmă/ o voi plînge în
preajma ta, cu lacrimi de împrumut").
Prin "amiaza de
duminică" veţi trece încă umili după întâlnirea cu "repetabila moarte", şi
umilinţa se va scutura de pe suflet ca să lase loc uimirii când veţi afla că "poeţii
nu ştiu iubi". După care va coborî peste toate gândurile "dimineaţa promisă".
Pretutindeni veţi
da de îngeri. Cred că îngerul este laitmotivul cărţii, centrul unui univers în
care păsările devin îngeri după ce îşi pierd forma clasică de păsări. A unui
univers în care "mor oamenii din nimic" şi "trupul macină gânduri din alte
vieţi". A unui univers în care numai Dumnezeu ştie "cum arată oamenii rătăciţi
de gânduri".
Undeva, cineva
anume a aşteptat ca această carte să fie scrisă, pregătit pentru invazia
florentină a Florentinei.
Eu am primit cartea înainte de a o publica
Florentina, am primit-o în minunea banală care este visul nostru cel de toate
nopţile. Şi, în puterea nopţii, m-am trezit şi i-am scris:
"Am visat aseară
că ţi-ai publicat volumul de versuri! Era cu o pasăre pe copertă, ceva stilizat
în alb negru albastru. Probabil fiindcă am recitit poeziile aseară. Să fie
visul într-un ceas bun!".
Şi am primit, în
seara aceleiaşi zile, răspunsul:
"Ohhh...
Astă-noapte, de
fapt spre dimineaţă, am visat PENTRU PRIMA DATĂ lansarea cărţii mele. Ştiu că
era coperta albă cu ceva negru, nu am apucat să văd. Nu ştiu dacă ţi-am spus că
am ales titlul: Forma păsării. Dacă nu, atunci măcar ai visat, deci „ai aflat”
între timp. Nu mă mir, e minunată întâmplarea – în visul meu şi al tău, aceeaşi
noapte"...
După câteva luni
de aşteptare am intrat în posesia cărţii. Şi de atunci caut forma păsării. Cartea
cu versuri/versete ascunde în
ea dorul după cuplul primordial, "ispita îngerului", poeme presate întru
păstrarea lor în "ierbarul lui Seferis". În carte suferă după "invazia
florentină" o "femeie a soarelui" şi toate se sting în "hotarele timpului",
unde nimic nu mai are importanţă, nici strigăte, nici orgolii. În toate e doar
Timp şi păsările au formă de înger. (Mihaela Arhip, rostire la lansarea cărţii "Forma păsării", decembrie 2012)
O alinare, un gand, o speranta sunt aceste cuvinte neostoite decat de dorul de a scrie. Frumusetea unui suflet de poet (chiar daca scrie si proza) si sensibilitatea dusa la extrem ne invaluie bland intr-o aura de bine. Cat de mult inseamna pentru noi faptul ca mai sunt si astfel de oameni! Cuvintele picura in inima noastra pentru a ne bucura.
RăspundețiȘtergereC.I.
Vă foarte mulţumesc pentru gândurile de început de an şi de lume! La mulţi ani în bucurie să vă fie, cu multă poezie!
RăspundețiȘtergere