Atunci când structurile superioare au fost un real pericol,
societatea şi-a creat propriii eroi. Însă pușcăriile comuniste, cu Experimentul
Piteşti (noiembrie 1949 - decembrie 1951), au reușit distrugerea fizică şi
morală, anihilarea viitoarei elite intelectuale a României.
Am trăit timp de jumătate de secol ca nişte orfani. Cu o
elită decapitată sau înfometată şi torturată în puşcării, cu un sistem opresiv
şi o educaţie atent monitorizată, în spiritul omului nou al socialismului, am
fost şi noi componente ale aceluiaşi Experiment Piteşti, doar că nu am văzut
gratiile temniţelor.
După 1989 am devenit un popor de revoltaţi, dar fără a
construi nimic în schimb. Societatea de azi este asemenea unei librării publice
din centrul orașului. Important este să învățăm să luăm de pe raft doar ceea ce
ne îmbunătăţeşte. Şi cu cât noi vom fi mai numeroşi, cu atât cărţile mediocre
se vor împuţina! Până la urmă, nu ne-a promis nimeni o lume perfectă, curată,
lipsită de ispite şi de provocări. În fapt, într-o astfel de lume, care ar mai
fi fericirea noastră dacă nu chiar bucuria de a căuta - şi găsi - frumuseţea?
Excepțional ne învăța, în vremea viețuirii sale pământești, academicianul
Solomon Marcus. Știu, spunea Domnia-Sa, că vrei să afli multe de la mine. Vino
și caută! Căutarea și efortul sunt trepte ale devenirii. Unul dintre cele mai
iubite jocuri ale copiilor, spunea ilustrul matematician, este de-a v-ați
ascunselea. Căutarea și efortul. Câți dintre noi mai suntem dispuși, însă, la
efort și la căutare?
Societatea de astăzi este imaginea noastră în oglindă, fie
că ne place sau nu. Haosul se naşte și din neacceptarea celuilalt, fiecare cu
eu-l sau dominator, deseori distructiv. Atitudinea societăţii de astăzi este și
răspunsul celorlalţi la faptele şi gândurile mele. Proiecţiile se extind de la
mine la ceilalţi şi de la ceilalţi la mine. E uşor să iubești în casa ta, în
familia ta, dar în acelaşi timp să îţi blestemi ţara, să te frigid în propriul
pământ...
Ce trăim astăzi ca popor, dar și la nivel de comunitate,
familie, individ, este și consecinţa răului trăit în anii de comunism, ani în
care, conștient sau nu, în absența elitelor care populau pușcăriile comuniste,
fiecare dintre noi a contribuit la dezordinea şi la haosul universal.
Individual, şi apoi colectiv, am cultivat şi dezvoltat necugetat o formă de
iresponsabilitate pe care acum o negăm, transferând-o asupra structurilor
superioare – stat, autoritate, şef.
Dar, la trei decenii de la momentul 1989, trecutul nu mai
poate fi un pretext!
E de ajuns să îi
privim pe cei care ne conduc astăzi şi ne recunoaştem în fiecare gest, acţiune,
plâns, zâmbet. Am ignorat spiritul şi am devenit o societate bazată pe
inteligenţă, pe pragmatic, pe informaţie. Dacă am fi destul de lucizi am
întelege că, de fapt, cineva ne forţează să privim în sus – spre cei care ne
conduc - și să luăm atitudine.
Eminescu spunea că cei de sus trebuie ca, în primul rând, să
merite poziția în care se află. Și că elita poate fi judecată în raport cu
neamul său. Adică, spunea Eminescu, atunci când devine vizibilă o detașare
între elite și popor apar conflicte în interiorul societății, iar aceste
conflicte ne îndepărtează de modernizare, de progres. Dar unde este granița
dintre ceea ce ni se cuvine şi ceea ce merităm? Un om vrea ceea ce i se cuvine,
deşi societatea deseori îi oferă ceea ce merită. El nu vrea asta, pentru că se
hrăneşte din agresivitatea lui "mi se cuvine", nu din blândeţea lui
"merit atât". Orgoliul nu te lasă să meriţi, mândria te împiedică să
aştepţi pentru că da, ţi se cuvine, vrei ceea ce tu consideri că meriţi. Eşti
prea mare, prea important, prea deştept, prea "tu"-ul lumii de azi.
Rolul elitelor este să tragă societatea după ele, spune în
cadrul emisiunii "Credință și Cultură azi", de la Trinitas TV,
Ovidiana Bulumac, sociolog, "dar ele, elitele, au fost prea complexate
pentru că au pornit de la premisa că spațiul românesc trebuie modernizat pentru
că tot ce este aici este rău, inferior Occidentului". Așa am ajuns să avem
în societatea românească un corp al elitelor negative. Ce înseamnă asta? Chiar
dacă vor un bine pentru societate, ele nu reușesc nimic pentru că imaginea lor
despre spațiul românesc este alta.
"Elita trebuie să cumuleze două calități: să aibă o
răspundere socială supremă față de o comunitate pe care o reprezintă. Apoi ei
înșiși să fie competenți, adică să ocupe locul respectiv în virtutea
competenței, nu prin consumarea altor canale sau persoane", ne mai spune
Ovidiana Bulumac.
Tot Eminescu atrăgea atenția: Nu avem nevoie de inteligențe,
pentru că asta avem din plin. Ne interesează caracterul! Este adevărat că,
pentru obținerea competențelor, învățământul, educația sunt esențiale. Dar omul
competent are nevoie de vocație. Or prin acea vocație elitele vor influența
societatea. "La noi, după 89, elitele nu fac decât să ne fure demnitatea
națională, respectul de sine. Și atunci când ai de a face cu o populație căreia
constant i se spune că suntem la coada clasamentelor, că Europa de abia ne-a
înghițit, dar nu meritam să fim acolo, că istoria noastră națională e plină de
mituri care nu prea reflectă realitatea... Acest dilematism ne-a destructurat.
Și când ai de a face cu o societate care nu se mai respectă pe sine…",
spune sociologul. De aceea, într-o societate fracturată, măcinată de corupție
și subjugată ideologic, avem nevoie de elite care să îndrume, care să rostească
adevăruri nerostite. "Am trecut de perioada comunistă, dar nu ne-am
refăcut la nivelul elitelor", concluzionează Ovidiana Bulumac.
Media de astăzi promovează acele elite marcate de complexul
eșecului, ceea ce în sociologie se numește fracasomanie - neîncrederea societății
în a depăși sau a îmbunătăți situația în care se află la un moment dat, după
cum ne explică Hirschman. Este vorba, de fapt, despre un complex de
inferioritate al elitei față de Occident, dar în același timp și de
superioritate față de cei pe care îi conduce. Această atitudine, revine
Ovidiana Bulumac, este foarte nocivă, este o ideologizare.
Și - într-o realitate precum cea pe care o străbatem - se va
întâmpla ceea ce s-a mai întâmplat. În absența elitelor, alte ideologii se vor
impune în spațiul românesc. De exemplu, un soi de ideologie care făcea istorie
(la propriu!) la jumătatea secolului trecut. Prezentat astăzi ca un vizionar,
Antonio Gramsci este cel care a pus bazele corectitudinii politice. Pe scurt,
Gramsci şi marxismul cultural pe care l-a creat înseamnă, în fapt,
"eliberarea" de tot ce e vechi, de tradiţie şi de identitate. Pentru
asta, în primul rând, omul trebuie să se elibereze de creştinism. Ce scria el?
"Socialismul este religia care trebuie sa distrugă creștinismul, religie
în sensul că tot o credință cu martiri și credincioși este; și e religie pentru
că a înlocuit pe Dumnezeul transcedental al catolicilor cu credința în om și
energiile lui ca singură realitate spirituală". De aceea, pentru italianul
Gramsci, "partidul comunist e singura instituție care poate fi comparată
în mod serios cu comunitățile religioase ale creștinismului primitiv". Era
convins, după revoluţia bolşevică din 1917, că "o revoltă în manieră
bolşevică nu va putea fi înfăptuită de către muncitorii occidentali din pricina
religiei lor creştine" (cf. Raymond V. Raehn)
E de ajuns să studiem Fenomenul Piteşti, unde lupta cu
Dumnezeu s-a purtat pe faţă, ca să înţelegem ce poate face marxismul cultural.
"Planul cultural va fi mai ales negativ, de critică a trecutului, încercînd
să îi facă pe oameni să-l uite și urmărind să-l distrugă", zice Gramsci,
iar cei cărora le revine acest rol sunt intelectualii, care vor crea şi
aşa-zisa "hegemonie culturală" (termen lansat de acelaşi Antonio
Gramsci). O temă pe care cineva trebuie să o abordeze, pentru că acum are
material de studiu cu duiumul, mai ales în privinţa hegemoniei culturale (temă
abordată, de altfel, în cartea "Corectitudinea politică", apărută
anul trecut la Editura Rost).
Dar avem nevoie de elitele care să susțină și să îndrume
societatea, altfel vom redeveni sclavii ideologiilor care macină și distrug
spiritul și creativitatea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu