Roagă-te cum poți, ca să ajungi să te rogi cum trebuie, ne
îndemna bunul părinte Teofil Pârâian. Un principiu pe care, dacă l-am aplica
astăzi în societate, în educație, în relațiile interpersonale, am cultiva nu
doar binele, dar și toleranța, îngăduința și smerenia. Este însăși esența
învățării, a perseverenței și a dezvoltării sinelui.
O distinsă poetă povestea cu mirare și sinceră admirație
despre o persoană care a plecat din România în urmă cu mulți ani. Tânără- dar
nu foarte, educată- dar numai în punctele esențiale (cuvântul folosit a fost,
de fapt, mediocră!), neinteresată de valorile vieții și de înălțimile ființei.
Ajunsă la Paris, persoana respectivă a început, mai întâi dintr-un pur snobism
românesc și o declarată cochetărie feminină, să viziteze muzeele. Apoi a mai
făcut un pas: a început să caute cu interes orice informație din domeniul
artei, să intre în catedrală sau în sala de expoziții mult mai informată decât
o făcea înainte, între timp pierzând (sau abandonând conștient!) și snobismul
și cochetăria. A mers la cursurile de artă organizate pe lângă muzee. Poeta
noastră mărturisea cu uimire cum, dintr-o persoană mediocră în România, a
regăsit peste ani o femeie educată, stilată, cu un limbaj ales în tot ceea ce
ținea de pictură și istoria artei. Marele merit i se cuvine, fără îndoială,
țării care știe să își atragă cetățenii către zona spirituală, culturală,
constructivă sufletește.
Un om cultivat va fi un om de o calitate superioară,
indiferent de studii.
Nu întâmplător am început acest material cu un îndemn din
zona ortodoxiei, alături de care am putea așeza cuvintele unui alt mare
duhovnic al României, părintele Justin Pârvu: Dumneavoastră intelectualilor,
mult vi s-a dat, mult vi se va cere! Cunoștem, în istorie, rolul covârșitor al
intelectualității care a ridicat din genunchi mase întregi, istoria e plină de
pagini memorabile pe ai căror autori astăzi i-am încadra, într-un limbaj uzual,
la categoria formatori de opinie.
Analfabeții hrăniți cu mărunțișuri electorale
Trăim astăzi într-un timp al intelectualului-dirijor, al
intelectualului public, al cuvântului tăietor în carne vie. Atât de multe
cuvinte se rostesc în fiecare zi pe ecranele televizoarelor, atât de multe
păreri, opinii, în presa tot mai radicalizată… Asta în timp ce poporul privitor
ca la teatru a pierdut parcă orice simț al realității, hrănind în schimb o
speranță recurentă, un soi de așteptare păguboasă, de ultra-toleranță față de
aceiași politicieni pe care îi vedem de aproape trei decenii, bine proțăpiți și
susținuți cu asupra de măsură de unii sau alții dintre intelectalii vremii.
Cât de vinovați sunt analfabeții unei țări de statutul lor
de analfabeți? Cât s-a străduit societatea să îi educe? Ce a făcut statul
pentru ei, în afară de a le arunca mărunțișul minim garantat, în fapt un laț
anume inventat pentru a stăpâni și manipula o categorie socială năpăstuită?
Este interesant de amintit aici de principiile lui Malthus.
Robert Thomas Malthus (1776 - 1834) atrăgea atenția asupra legilor adoptate în
Anglia anilor 1800 pentru ocrotirea săracilor, legi care au avut un efect major
nu doar asupra populației, ci și a economiei țării. Mai exact, legile impuneau
colectarea de sume de bani pentru săraci. Efectele acestor legi nu pot avea, pe
termen lung, decât două direcții: înmulțirea populației sărace și, deci, un
cuantum crescut al ajutoarelor sociale, precum și diminuarea tot mai accentuată
a rațiilor de alimente acordate săracilor din azile, plus dependența de
ajutorul de la stat.
Alternativa pe care o vedea Malthus era una cu totul
diferită, și anume un sistem de educație mult mai bine structurat, la care să
aibă acces tot mai mulți săraci. Malthus aducea drept argument situația
Scoției, unde un sistem de educație concentrat pe categoria socială cea mai
predispusă la sărăcie a dat rezultate (a scăzut numărul de crime, a încurajat
moralitatea și a îmbunătățit calitatea vieții în rândul claselor de jos).
Aceste rezultate sunt extrem de importante pentru că, în absența revoltelor în
rândul clasei de jos și a infracțiunilor mari consumatoare de fonduri publice
(vezi cheltuielile din închisori, servicii medicale, servicii juridice etc.),
guvernarea se poate canaliza mai ușor spre treburile curente ale statului.
Ce este învățarea?
Desigur, e ușor să acuzăm și să apelăm la invective de tot
soiul atunci când caracterizăm o categorie socială așa-zis analfabetă și
incapabilă să își depășească propria condiție.
Însă nu degeaba Malthus insista pe salvarea prin educație.
Nu degeaba țări dezvoltate economic au consolidat mai întâi educația, au
păstrat rigorile și au impus respect maxim față de profesor și școală.
Ce înseamnă învățarea? Spun specialiștii că totul ar porni
de la acele prelunguri ale neuronilor care se ating, formând suprafețe de
contact numite sinapse. Neuronii comunică între ei prin semnale electrice.
Sinapsele sunt fie puternice, fie slabe. Atunci când sunt foarte slabe, nu emit
nici acele semnale. Prin învățare, însă, sinapsele slabe se pot transforma în
sinapse puternice. Numărul de conexiuni crește și, se știe, neuronul este
capabil să dezvolte peste 10.000 de conexiuni.
Un neuron pus la lucru va dezvolta noi și noi conexiuni. Cu
condiția, însă, să existe și oportunitățile de a învăța. Și cu cât sunt mai
multe provocări cu atât dezvoltarea este mai rapidă și mai solidă, aflăm de la
Roxana Marcu, un specialist în domeniu. Și tot Roxana Marcu ne oferă un foarte
interesant parcurs al învățării pe niveluri.
Primul nivel este motivația de a învăța ceva nou. Sau ceva
ce trebuie învățat ori care vine dintr-un domeniu care mă fascinează. Al doilea
nivel este cel al practicii. Încerc, greșesc, o iau de la capăt. Următorul
nivel este al practicii avansate, dublate de refleție. Al patrulea nivel este
cel al cunoștințelor noi, al
deprinderilor noi, care îmi oferă satisfacție, care mă poartă spre succes. Al
cincilea nivel este cel al cunoașterii rafinate, dublate de creativitate.
Ultimul și cel mai înalt nivel este cel al măiestriei, plăcerea de a face ceva
în domeniul acela, precum și știința de a-i învăța pe alții.
O călătorie în ființa umană. O scară a educației și un
excelent criteriu de ierarhizare care iată, ce frumos!, se termină cu maestrul.
Învățătorul!
Fără îndoială, cheia dezvoltării și a evoluției unei națiuni
este educația. Un popor educat nu va avea conducători analfabeți, un om
cultivat nu va putea fi manipulat, nici umilit! Pentru asta avem nevoie de
intelectuali care să ne învețe să învățăm. Chiar și pornind de la atât de
simplul îndemn al unui bun părinte: Roagă-te cum poți, ca să ajungi să te rogi
cum trebuie!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu