500. Filmul care nu dă lecții, dar lasă în urmă un noian de întrebări!

În fiecare clipă ții în mână o bancnotă de 500 de lei. Depinde numai de tine dacă o vei dărui pentru ca în clipa ce vine să o dobândești din nou. 

Dăruind vei dobândi, ne vibrează deopotrivă în minte și în inimă cuvintele aproape testamentare ale călugărului Nicolae Steinhardt. Doar acest mesaj și ar fi fost de ajuns pentru a considera filmul regizat de Bogdan Albu ca fiind unul în care ortodoxia se desface în învățături creștine menite să ne așeze într-un spațiu purificator și aproape biblic. Însă scurtmetrajul "500", realizat pe baza scenariului semnat de Bogdan Movileanu, rostogolește în cele 25 de minute un bulgăre care, odată pornit, parcurge un drum fără sfârșit.

Pelicula vine, în primul rând, să umple un gol pe care cinematografia românească nu s-a preocupat vreodată să îl umple, și anume cel al filmului creștin. O categorie care în alte țări – cu precădere Rusia – dispune de o listă deja consacrată, dacă ar fi să amintim doar de "Ostrov", al lui Pavel Lungin, sau de "Minunea" (Chudo), filmul realizat după povestea lui Iuri Arabov, documentată din fapte reale.

Chiar dacă filmul lui Bogdan Albu nu oferă întinderea necesară pentru a desfășura fapte și întâmplări, spectatorul primește din când în când flash-uri care îl trimit spre pelicula rusească "Chudo". Și nu doar datorită icoanei Sfântului Nicolae, care apare în scurmetrajul "500", ci și a poveștii care, în punctele esențiale, capătă sensuri și înțelesuri demne de Pateric.

Dacă ar fi să extragem simboluri din scurtmetrajul românesc, primul care surprinde spectatorul este apa. Simbol care apare mai întâi ca moto, în chiar prima secundă a filmului: „Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi, spăla-mă-vei şi mai vârtos decât zăpada mă voi albi...”. Sunt cuvintele psalmistului David, iar regizorul ne trimite în fundal imaginea unei femei care se afundă în apa mării. Din apă iese, mai apoi, bărbatul misterios (Bărbatul din mare) care conduce firul narativ pe parcursul întregului film.

Nu vom dezvălui acțiunea în întregul său, pentru a lăsa spectatorului bucuria propriilor experiențe. Vom puncta, însă, faptul că avem de a face cu o poveste care nu oferă soluții, nu dă lecții. Mai mult, se așază în marginea unor prejudecăți care au rolul de a contraria, de a bulversa, de a te trimite, ca spectator, într-o zonă care ispitește la judecată. Or aici ne întâlnim, de fapt, cu propriile încercări, cu propriile ispite. Cât și cum suntem dispuși să acceptăm pe aproapele nostru? Cum privim, de pildă, către semenul nostru care fură? "500" e un lanț al întâmplărilor. Este un circuit uman, cu personaje care interacționează aparent accidental, fără sens, fără rostul pe care atât de mult ne amăgim că doar noi îl trăim, în lume fiind. Și totuși, toate capătă sens. Fiecare personaj intervine exact la locul și la momentul potrivit, deși pare că nimic nu are logică. Până când o verigă se leagă perfect de o alta!

Excepțională Ana Maria Bercu, actrița care o interpretează pe Maria. Un personaj aparent fragil, o femeie care se complace într-o relație încurcată, dar pentru care viața aproapelui se dovedește a fi, până la urmă, mai importantă decât propria deznădejde. Filmul este călătoria Mariei către sine. O călătorie care nu îl exclude pe privitorul din fața ecranului, și asta pentru că scurtmetrajul aduce în prim-plan situații de viață obișnuite, personaje recognoscibile în realitatea imediată. Ca spectator, ești parte a întâmplărilor. În fiecare clipă ții în mână o bancnotă de 500 de lei. Depinde doar de tine dacă o vei dărui pentru ca în clipa ce vine să o dobândești din nou. 

De remarcat, de asemenea, personajul construit de actorul Andrei Ciopec. Discreție, smerenie și poate o urmă de ghidușenie, toate îmbrăcate într-o anume detașare de lumesc. Bărbatul din mare poate foarte bine să lipsească din desfășurarea șirului de întâmplări. El poate deveni în orice clipă sinele pe care de prea puține ori îl ascultăm. Prezența lui în film este, în fapt, conștientizarea a ceea ce este firesc în noi: bunătatea, generozitatea, nejudecarea aproapelui, jertfa și, de ce nu, minunea credinței.

La final, simbolul apei se concentrează pe icoana Sfântului Ierarh Nicolae: o lacrimă care purifică și care deschide ușa către îndumnezeire. Și dacă începutul filmului stă sub semnul Psalmului 50, finalul ne oferă o altă perspectivă, cea a sfârșitului de drum și a izbânzii: “Din marea cea tulburată a vieții, din furtuna cea cumplită a durerii, din întreitul val de ispite și din noianul de temeri și întristări, ridică-ne și ne adu la limanul cel lin și dumnezeiesc. Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh. (Paraclisul Sfântului Ierarh Nicolae)”.

Trebuie să mai adăugăm faptul că filmul a fost realizat din donații și cu binecuvântarea părintelui Irineu Curtescu și a părintelui Petre Comșa. Filmările au avut loc în București, în Constanța și la Mănăstirea Sfântul Ioan Casian. Actorul Andrei Ciopec (născut în Botoșani), ne spune că "500" este “un proiect de suflet, în care s-au antrenat oameni care au crezut în el. Scopul esențial al filmului a fost, este și va fi acela de a genera întrebări la care fiecare își poate da un răspuns în funcție de experiențele sale de viață, în funcție de legătura mai intensă sau mai puțin intensă cu viața duhovnicească”.

Scurtmetrajul a avut și are un circuit festivalier, obținând deja premii, cum ar fi cele de la The South Film and Arts Academy Festival. Astfel, Bogdan Albu a câștigat premiile pentru cel mai bun regizor, cel mai bun debut regizoral, mențiune pentru montaj și premiul special pentru scurtmetrajul lunii. De asemenea, "500" a mai obținut premii pentru cel mai bun scenariu de scurtmetraj – Bogdan Movileanu, cea mai bună coloană sonoră – Serafim Bit-Karibi & Elena Albu & Călina Epuran, mențiune pentru cea mai bună actriță într-un rol principal – Ana Maria Bercu, cea mai bună actriță într-un rol secundar – Eliza Bercu și cel mai bun actor într-un rol principal – Andrei Ciopec. Nu mai puțin important este faptul că "500" a fost desemnat filmul preferat al publicului la The South Film and Arts Academy Festival. Scurtmetrajul a fost în selecția oficială la Moving Pictures Festival, a obținut Premiul special al juriului în cadrul Festivalului International "Winter Short Of The Year", dar a fost selectat și la Short Film Corner Cannes, precum și la Locarno.

Muzica filmului este în aramaică și este interpretată de călugarul Father Seraphim, din Georgia. De remarcat, de asemenea, calitatea excepțională a imaginii și a sunetului.

"500"
Bogdan Albu -Regizor
Bogdan Movileanu -Scenariu
Stefan Petcu -Producer
Dan Burlac si Andrei Ciopec - Executive Producer
Bogdan Nicola -Production Coordinator
Bogdan Albu -editor/Post Production coordinator
​Andrei Ciopec - Barbatul din mare
Ana Maria Bercu -Maria
Bercu Eliza -mama Mariei
Aureliu Surulescu -Dumitru
Crina Linta -Ioana
David Chiripuci -Fiul lui Dumitru
Madalin Alexandru -Cascador
Tudor Morgovan -Portar
Traian Ionescu -Copil imaginar
Carmen Cinteza -Batrana cu Portofel
Claudiu Reutchi -Camatar
Cseh Arpad -Stunt Coordinator
Doru Raceala - Stunt Driver
​Cainele maidanez -Coco
Cainele Aliosa - Aliosa
Stefan Munteanu - sound editor/sound design
Miche Marcu - Post Production/Master/Mixing
Dan Anghel - Colorizare si grafica
Codrin Moldovanu -Script Supervisor
Viorel Sergovici -DOP
Adrian Pircalabu -AC
Lucian Diaconu -Gaffer
Mihai Pirvu -Grip
Stefan Munteanu -Sound/Boom operator
Sandra Potamian -Art Designer
Tara Holtea -Costume Designer
Andrei Hangiu -Costume Assistant
Valentina Elena Voroneanu -Hair/MakeUp
Delia Ciobanasu -Runner
Ilinca Ioana Tudorache -Runner
Bogdan Barbu -Set Photographer
Maria Negoescu -Producer's Assistant
Carmen Lascouiu -1AD
Mioara Ionescu-locatii
Marilena Hagi-locatii

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Evgheni Vodolazkin - LAUR. "Calea ta e grea, căci istoria dragostei tale abia începe"

"Laur" poate fi deopotrivă cartea vindecătorilor și a celor vindecați. "Laur" poate fi, asemenea, cartea inițierii. Î...